Adbusters – illuusion murtajat

Vastamainoksistaan tunnettu Adbusters on brändien riesa numero 1. Adbusters-aate on levinnyt jo 60 maahan ja lehdestä itsestään on tullut brändi. Hurmahenkisyydestä ei silti ole tingitty. Voima-lehti liittyy rinta rottingilla Adbusters-perheeseen.

Kaiken alku ja juuri olivat puut. Vuonna 1989 Brittiläisessä Kolumbiassa Kanadassa metsäteollisuus oli aloittanut mittavan PR-kampanjan, joka yritti vakuuttaa huolestuneet paikalliset siitä, että hakkuita suorittavat metsäyhtiöt toimivat vastuullisesti ja metsää hoitaen.

Elokuvantekijät Kalle Lasn ja Bill Schmalz perustivat vastamainoskampanjan, joka paljasti alueen metsäyhtiöiden hakanneen metsiä paljaaksi ja kaataneen vanhoja kasvustoja. He yrittivät ostaa lähetysaikaa antimainoksilleen Kanadan televisiolta (Canadian Broadcasting Corporation, CBC), joka kuitenkin kieltäytyi näyttämästä niitä.

”Lasn ja Schmalz julkaisivat lehdissä tiedotteita, ottivat yhteyttä toimittajiin ja protestoivat siinä määrin, että CBC – vaikka edelleen kieltäytyi lähettämästä kaksikon antimainosta – hyllytti metsäteollisuuden mainokset. Tämä oli suuri voitto media- ja luontoaktivisteille ja vaikutti siihen, että Adbusters Media Foundation perustettiin”, kertoo Jenny Uechi, Adbusters-lehden nykyinen päätoimittaja.

Nykyään Adbusters Media Foundation eli mediasäätiö on maailmanlaajuinen verkosto eri alojen taiteilijoita ja aktivisteja. Ensi töikseen perustamisensa jälkeen säätiö alkoi vuonna 1989 julkaista Kalle Lasnin perustamaa Adbusters-lehteä.

”Aluksi se oli lähinnä media-aktivistien oma julkaisu. Siitä se on kasvanut kansainväliseksi lehdeksi, jonka levikki ulottuu 60 maahan. Historian varrella tapahtuneista muutoksista huolimatta Adbusters on yhä pohjimmiltaan voittoa tavoittelematon ja riippumaton lehti, jolla ei ole yhtään mainostuloja”, päätoimittaja Uechi kertoo.

Mediasäätiö ylläpitää myös liikkeen internetsivuja sekä tarjoaa PR-palveluita yhteiskunnallisille aktivistijärjestöille PowerShift-nimisen agentuurin kautta.

Adbusters-lehti tunnetaan parhaiten räväköistä vastamainoksista, anmutta koko lehden annin on tarkoitus herättää varauksellisuutta ympäristöstä tuleviin viesteihin. ”Toivon, että Adbusters saisi ihmiset suhtautumaan kriittisesti, ei vain kaupallisuutta, mutta myös politiikkaa, hyväksyttyjä kulttuurinormeja ja yhteiskuntamme valtarakenteita kohtaan”, Uechi miettii ja jatkaa:

”Kriittisyys mediaa kohtaan on tärkeää, koska media vaikuttaa keskeisesti siihen, miten ihmiset ajattelevat asioista ympärillään – vaatteista, joita heidän tulisi pitää yllään johtajiin, joita he äänestävät.”

Esimerkiksi armeijan rekrytointimainokset kuvaavat sotaa jalona, sankarillisena tehtävänä. Uechi haluaa, että tällaisessa tilanteessa nuorilla olisi kyky ottaa askel taaksepäin ja kyseenalaistaa mainos, kyseenalaistaa sen motiivit.

”Minulle tässä on pohjimmiltaan syy Adbustersin olemassaoloon: tarjota tietoa ja työkaluja ihmisille ajatella itse sen sijaan, että antavat yritysten ja hallitusten tehdä sen heidän puolestaan.”

Uechi on huolissaan tytöille ja naisille suunnatusta mainonnasta, mutta näkee asiassa valoisan puolen.

”Naisia, nuoria naisia erityisesti, pommitetaan mainoksilla, jotka eivät ainostaan kerro, millaisia tavaroita heillä tulisi olla, vaan myös millaisia heidän tulisi olla ihmisinä. Tyttöjen lehdet ovat täynnä mainoksia, jotka leikkivät lukijoidensa epävarmuuksilla rohkaisemalla heitä tulemaan kauniimmiksi ja suositummiksi. Tämä alusta voisi toimia erinomaisena ponnahduslautana tytöille tulla culture jammereiksi, kulttuurihäiriköiksi.”

”Itse asiassa monet tunnetuimmista kulttuurihäirinnän esitaistelijoista ovat olleet naisia. Esimerkiksi voisi mainita Carly Staskon, jota Naomi Klein kutsui kirjassaan No Logo ’yhden naisen vaihtoehtokuvatehtaaksi’. Hän loi jo koulussa ollessaan zinen eli pienlehden täynnä kauneusmainosten antimainoksia.”

Yritykset eivät ole iloisia Adbustersilta saamastaan huomiosta. ”Ne ovat aina valittaneet vastamainoksistamme. Absolut Vodka yritti haastaa Adbustersin oikeuteen ”Absolut impotence” -mainoksesta, ja Time

Molemmat yhtiöt kuitenkin perääntyivät kielteisen julkisuuden pelossa, jota voittoa tavoittelematonta aktivistijärjestöä vastaan hyökkääminen toisi.

Laaja tunnettavuus onkin kohottanut Adbustersin ruohonjuuritasolta valtavirtavaikuttajaksi.

Adbustersista on tullut tavallaan brändi itsestäänkin, ja lehti on tästä syystä ollut toisinaan kriitikoiden tulilinjalla. Vaikka Adbusters julkaisee valtarakenteista riippumatonta materiaalia, ja se toimii voittoa tavoittelemattomana järjestönä, pelkästään sen levinneisyys on tehnyt siitä valtavirtajulkaisun. Joistakin näyttää siltä, että Adbustersin ollessa osa ’valtavirtakulttuuria’ siitä on tullut osa kritisoimaansa mediaa.”

Kasvu ei ole muuttanut Uechin mukaan sitä tosiseikkaa, että Adbusters on yhä merkittävä eriävä mielipide yritysten kontrolloiman median keskellä.

”Vastamainoksista selviää, että lehden viesti on varsin kumouksellinen. Sen vaikutus yleisöön on täysin päinvastainen kuin yritysten kontrolloiman median välittämä.”

Mediasäätiön toiminta ei rajoitu vain lehden julkaisemiseen. Adbusters näkyy televisiossa ja internetissä. Ja valmistaa kenkiä.

”Jotkut ovat vastustaneet sitäkin, että Adbusters teetättää ja myy Blackspot-nimisiä lenkkareita, koska olemme aiemmin kritisoineet Nikeä. Mutta emme kritisoi kenkien teettämistä tai brändien luomista sinänsä – sehän olisi naiivia – vaan kritisoimme lapsityövoiman käyttöä ja ultraohuiden vartaloiden ihannointia voitontavoittelun vuoksi. Blackspot-lenkkarit ja koko Adbusters-’brändi’ ovat yritys vastustaa joitakin niitä epäterveitä ideaaleja, joista on tullut maailmassamme normi.”

Seuraavaksi Adbusters alkaa, Jenny Uechi toivoo, julkaista espanjankielistä lehteä. ”Tällä hetkellä työskentelemme luodaksemme Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Australiaan ja Isoon-Britanniaan omat julkaisut. Koska Pohjois-Amerikassa lehti on levinnyt hyvin, meidän seuraava päämäärämme on saada viestimme myös niihin paikkoihin, missä Adbusters on vähemmän tunnettu”, ja jatkaa:

”Vaikkakin Voiman kaltaiset lehdet kertovat siitä, että lukijoille on jo olemassa loistavia vaihtoehtoja!”

_____________

Voima-lehden vastamainoskollektiivista Adbusters Finland

Voima-lehti liittyy osaksi kansainvälistä Adbusters culture jamming -perhettä ja perustaa Suomeen Voima-lehden alaisen Adbusters Finland -osaston. Voima avaa 1.4. 2007 web-sivuston www.voima.fi/adbusters, josta löytyy Voima-lehden vastamainosgalleria sekä erillinen vierasgalleria. Lisäksi julkaisemme kulttuurihämmentämiseen liittyviä linkkejä ja juttuja.

Kollektiivimme on avoin uusille häiriköille ja hämmenyksille, kontaktiosoitteemme adbusters(a)voima.fi toimii jo, toimi sinäkin!

www.adbusters.org/home

Veli Koskinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


× viisi = 25

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>