milla rinne | mistä sais hyvät kuteet?

Sponsorointi on hyvin tuttua urheilun parissa, mutta sopiiko se nyt niin hyvin musiikkiin? Eikö kuitenkin muusikoille pitäisi olla pääasiana itse musiikki, ja muu on sitten ihan toisarvoista?

Näin tavallisena pulliaisena voin myöntää, että artistien ja bändien suhdetta mediaan on hyvin hauska seurata. On mielenkiintoista lukea haastatteluja ja töllöttää tv:stä, miten he käyttäytyvät. Toki haastattelut kertovat artisteista paljon, siitä mitä he ovat ja mitkä ovat heidän moraaliset näkemyksensä ja tavoitteensa. Vielä enemmän heistä tuntuu saavan selville tarkastelemalla sitä, mitä he mainostavat ja mitkä yritykset heitä sponsoroivat. Samalla saa hyvää tietoa yritysten linjasta.

On aivan selvää, että jotkut artistit ja bändit haluavat saada lisää rahaa, tai muuten vaan tuoda itseään esille mainostamalla. Ymmärtäisin kuitenkin, että mainostettavan kohteen pitää sopia mainostavan imagoon.

Ottakaamme esimerkiksi Rasmus. Kyseistä bändiä sponsoroi Mic Mac. No tämähän aivan ymmärrettävää, Rasmuksen musiikkia kun kuuntelevat pääosin teinit, ainakin niin kuvittelisin. Samalla bändin pojat saavat kuteita ilmaiseksi ja Mic Mac saa toivon mukaan lisää asiakkaita. Odotan kuitenkin sitä päivää, milloin pojat aikovat vaihtaa sponsoriaan. Pojat kun eivät enää ole niin poikia, vaan jo ihan oikeita nuoria miehiä. Olisi hauskaa nähdä heidän vielä kolmikymppisinä heiluvan Mic Macin kuteissa.

Entäpä sitten bändi nimeltään Bolt. Kyseinen bändi soittaa hardcorea, ja heidän musiikkinsa kuuluu Spriten mainoksissa. Mikä oikein on heidän motiivinsa? Minä kun olen luullut, että yleensä hc:tä soittavat bändit vastustavat ylikansallisia yhtiöitä. Haluaisin todella kuulla heidän kantansa asiaan.

Mitkä sitten ovat yritysten motiivit? Mitä he haluavat kertoa sillä, että he sponsoroivat jotakin tiettyä artistia tai bändiä?

Emmi on ainakin saanut muhkean sponsorin, eli Nokian. Hmm… Tahtooko Nokia antaa itsestään sellaisen kuvan, että se haluaa auttaa lahjakkaita nuoria suomalaisia menestymään. Jep, tämäkin on ihan ymmärrettävää. Täytyy antaa Nokialle pisteitä myös ennakkoluulottomuudesta, onhan jo pitkään ollut suuri uutinen se, että Emmi saattaa olla lesbo. Todella hienoa Nokialta, jokainenhan saa taplata omalla tyylillään. Vai olivatko he sittenkään niin iloisia tuosta uutisesta, mutta enää he eivät uskalla perääntyä? Toivottavasti ei.

Yleisesti ottaen yritykset artistien takana seisovat kauniisti hieman siellä taka-alalla. Semmoista kivaa pikku piilomainontaa, ettei se nyt olisi ihan niin näkyvää.. Sponsorointi on hyvin tuttua urheilun parissa, mutta sopiiko se nyt niin hyvin musiikkiin? Eikö kuitenkin muusikoille pitäisi olla pääasiana itse musiikki, ja muu on sitten ihan toisarvoista?

HIM on ennakkoluuloton tässä asiassa. Ensin he ilmoittivat, että uusin levy on suunnattu nuorille tytöille ja nettisivuille mentäessä alalaidassa näkyy kauniisti linkkejä eri yritysten sivuille, kuten esimerkiksi Sataman. Täytyy myöntää, että nämä pojat kyllä tietävät, mistä reiästä lypsää rahaa. Hyvän ja itseään miellyttävän musiikin tekeminen näyttää tuntuvan jo toissijaiselta.

Tässä nyt oli ihan vaan muutama esimerkki bändien sponsoroinnista, lisää nimittäin löytyy ja rutkasti. Kannattaa todella katsella tarkkaan, mitä siellä taka-alalla oikein puuhataan. Tänä päivänä kun on jo vaikeaa löytää artisteja ja bändejä, jotka haluavat tehdä musiikkia musiikin vuoksi, ilman rahallista tavoitetta. Rahaa kun täytyy saada, hinnalla millä hyvänsä.

Milla Rinne