1.jpg

Mikä on vihreä ja lentää?

Teksti Maria Haanpää

Ilmastouutisia 4.–10.10.

Alustavien tietojen mukaan Euroopan unionin vuoden 2010 kasvihuonekaasupäästöt kasvoivat 2,4 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Tämä on ikävän näköinen käänne sen jälkeen, kun vuoden 2009 vastaavat päästöluvut osoittivat päästöjen vähentyneen seitsemällä prosentilla.

Euroopan ympäristökeskus EEA tulkitsee tilastolukuja kuitenkin optimistisesti. Vaikka taloustaantuma olikin vähentämässä vuoden 2009 päästömääriä, on tapahtunut myös siirtymistä kivihiilen käytöstä maakaasun käyttöön, ja uusiutuvan energian tuotanto on lisääntynyt. Pidemmällä aikavälillä päästöjen väheneminen kyllä jatkuu vielä, otsikoi EEA lehdistötiedotettaan.

Englantilainen energiansäästöjärjestö Energy Saving Trust muistuttaa sopivasti siitä, miten karua energia-arki voi olla ihmisten kotona. Britanniassa kotitaloudet kuluttavat yhä energiatehokkaammilla mutta yhä runsaslukuisemmilla laitteillaan yhä enemmän sähköä ja aiheuttavat siten yhä enemmän päästöjä – vaikka sähkö on yhä kalliimpaa!

Sikäläinen media on osannut tiivistää ilmiön yhteen sanaan. The Guardian kirjoittaa ”härveliriippuvuudesta” ja Edie.net ”vekotinpakkomielteestä”. Kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa hankitaan ja käytetään niin huolettomasti, että kotitalouksien vuoden 2020 päästövähennystavoitteet uhkaavat jäädä saavuttamatta. Kolmena ”pahimpana” laitetyyppinä Energy Saving Trust mainitsee kuivausrummut, jääpalakoneella varustetut suuret jääkaappipakastimet ja isonäyttöiset plasmatelevisiot.

Tietokoneet oheislaitteineen ja viihde-elektroniikka kuluttavat ryhminä tarkastellen eniten energiaa. Tietotekniikalla käytetyn sähkön määrä on kasvanut viime aikoina suhteessa eniten, mutta viihde-elektroniikka vie sähköä absoluuttisesti eniten. Muiden laiteryhmien – valaistus, kylmäkalusteet, ruoanlaitto, pesukoneet – osalta sähkönkulutus on kasvanut huomattavasti maltillisemmin tai jopa vähentynyt vuosien 1990 ja 2009 välillä.

Gauguinia 58-tuumaisella plasmanäytöllä. Miten tulimmekaan toimeen ennen taulutelkkareita? (Kuva: Johannes Freund/Creative Commons)

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD ja Kansainvälinen energiajärjestö IEA ehdottavat, että fossiilisten polttoaineiden tukijärjestelmät uudistettaisiin. Fossiilisten polttoaineiden keinotekoinen hinnanalennus ei ole juurikaan päätynyt köyhien hyväksi, kuten ehkä oli tarkoitus, vaan pienituloisin viidennes on saanut osakseen lopulta vain kahdeksan prosenttia valtioiden jakamista fossiilitukiaisista.

Fossiilisiin polttoaineisiin kohdistetut tuet ovat muun muassa lisänneet energian tuhlailua ja hiilidioksidipäästöjä sekä haitanneet uusiutuvan energian kilpailukykyä ja kehittämistä. Tukiaisten lakkauttamisella esitetään olevan käänteinen vaikutus.

Uudistusehdotus liittyy OECD:n tekemään selvitykseen 24 jäsenvaltionsa fossiilitukiaisista. Vuonna 2010 fossiilisten polttoaineiden käyttöä tuettiin näissä maissa suunnilleen kolmellasadalla miljardilla eurolla. Jos uudistuksia ei tule, valtiot maksanevat fossiilitukiaisia vuonna 2020 jo yli 480 miljardia euroa. Se olisi noin 0,7 prosenttia maailman bruttokansantuotteesta.

Selvitystä aiotaan laajentaa myöhemmin kattamaan loputkin OECD-maat ja myös muita valtioita.

OECD:n ja IEA:n laatimista raporteista uutisoivat Reuters, AlertNet, Edie.net, The Guardian ja Mongabay.com.

Palatkaamme lopuksi takaisin energiatehokkuuteen. Kaliforniassa on pidetty uraauurtava vihreän ilmailun kilpailu 2011 Green Flight Challenge, jossa oli haasteena lentää kahdessa tunnissa 200 mailia (eli noin 322 kilometriä) mahdollisimman energiatehokkaasti. Energiankulutukselle lentokoneessa olevaa henkilöä kohti oli asetettu tiukka yläraja. Vaatimukset olivat sellaiset, että kilpailuun ei voinut osallistua ennestään olemassa olevien teknisten ratkaisujen turvin.

Kilpailuun ilmoittautui neljätoista joukkuetta, joista kolme lopulta täytti kaikki ennakkovaatimukset ja pääsi lentämään kilpaa pääpalkinnosta. Kilpailun voitti Pipistrel-USA:n joukkue sähkölentokoneellaan Taurus G4.

Voittaja sai siviili-ilmailun alalla ennätyksellinen pääpalkinnon, nobelmaiset 1,35 miljoonaa dollaria eli suunnilleen miljoona euroa, mutta voitolla oli suurempikin merkitys. Voittajajoukkuetta johtaneen Jack W. Langelaanin sanoin: ”Kaksi vuotta sitten oli silkkaa scifiä ajatella, että sähkölentokoneella lennettäisiin 200 mailia sadan mailin tuntinopeudella.”

Voittolento oli myös häikäisevän vihreä kilpailun hengen mukaisesti. Taurus G4:n energiatehokkuus (pMPG) oli yli kaksinkertainen verrattuna kilpailun vähimmäisvaatimuksiin, ja tavanomaisiin lentokoneisiin verrattuna moninkertainen. Lisäksi tässä kisassa lentokoneiden akut ladattiin maalämmöstä tuotetulla sähköllä.

Kilpailun hiljaisimmalle koneelle myönnettiin oma erillinen palkintonsa. Sen voitti e-Genius, sähkölentokone josta lähti ääntä vain 56–62 desibelin (dBA) verran. Se on jo melkein liian vähän ollakseen edes lentomelua meikäläisen määritelmän mukaan.

Video näyttää neljän joukkueen kekseliäät koneet vauhdissa: e-Genius/e-Genius, Pipistrel-USA/Taurus G4, Phoenix Air/PhoEnix ja Embry-Riddle Aeronautical University/EcoEagle. Netissä on tarjolla enemmänkin valokuvia kilpailusta ja pidempi video palkintojenjakotilaisuudesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


yhdeksän + 2 =

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>