Kirottu pääoma

Teksti Pertti Laesmaa

Kokoomushippi lähtee katsomaan Das Kapitalia.

Teimme 1960-luvun lopulla oikiksen opiskelijajärjestö Pykälän kanssa ekskursion Neuvostoliittoon, Leningradiin.

Kännissä oltiin, mutta muuten matka oli pelottava kokemus. Jouduimme lähes miliisin ryöstämiksi ja eräs naisopiskelija melkein raiskattiin. Opimme paljon ja suomut putosivat silmistämme.

Palatessamme ja Suomen rajan ylittäessämme koko bussi huusi yhteen ääneen: Suomi, Suomi!!

Seuraavana päivänä luennon jälkeen menin kokoomuksen Vuorikadun toimistoon ja pyysin saada liittyä kokoomuksen jäseneksi. ”Miksi?” minulta kysyttiin. ”Palasin eilen Leningradista.” ”Ymmärrän.”

Niihin aikoihin ilmestyi ruotsalaisen Kurt Samuelssonin Kirottu pääoma (Det födömda kapitalet). Se oli puheenvuoro 1960-luvulla alkaneeseen keskusteluun talousjärjestelmien paremmuudesta: kapitalistinen vai marxilainen. Siitä tuli minun Pieni punainen kirja.

Opiskelijapiireissä oli menossa hillitön vasemmistolaisbuumi. Muuten ihan jees, mutta tietynlainen älyllinen sokeus ja uskonnollinen hurmoshenkisyys ärsyttivät minua. Sittemmin monet silloiset fanaatikot ovat käännelleet takkejaan tiuhaan tahtiin. Kuluneimpia rotseja saa tänään Fidan kirpparilta kaksi kappaletta eurolla.

Voima-lehden toimituksessa muistetaan kokoomustaustani.

”Mikään vasemmisto/viherpiipertäjä-lehti! Meillä on täällä toimittajia kaikista puolueista – kokoomuksestakin”, toimitusjohtaja sanoo puhelimeen. Sen jälkeen kun kasvatin parran, päätoimittaja on nimitellyt ”kokoomushipiksi”. No, pojat ovat poikia…

Tässä kuussa Suomessa on esiintynyt eurooppalaisen nykyjazzin kärkikastiin kuuluva Das Kapital. Siihen kuuluvat saksalaisfonisti Daniel Erdmann, tanskalaiskitaristi Hasse Poulsen ja ranskalaisrumpali Edward Perraud. Ryhmä on yhteiskunnallisesti suuntautunut.

Yhtyeeen uusin julkaisu Conflicts & Conclusions keskittyy saksalaisen säveltäjäsuuruuden Hanns Eislerin tuotantoon ja se on kovaa kamaa jo muualla Euroopassa.

Natsihallintoa Saksasta 1930-luvulla Moskovan kautta New Yorkiin paennut Eisler karkotettiin seuraavalla vuosikymmenellä kahden päivän varoitusajalla takaisin Berliiniin, missä säveltäjän ongelmat vallanpitäjien kanssa jatkuivat.

Das Kapital esiintyy vielä kaksi kertaa Suomessa: tänään 17.4. kello 19 Turun seudun musiikkiopistolla ja huomenna Helsingin Juttutuvassa. Nyt täytyy kyllä oikein selvittää mitä nämä ovat miehiään. Turkuun en voi lähteä, koska en ole mikään kapitalisti. Sen sijaan Juttikselle menen snagoineni ja otan siellä eteeni Famous Grousen, koska se on juomani siinä mestassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


viisi − = 2

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>