kansi_rossello_kurki

Galleria Rajatilassa seuraavaksi Margarita Rosselló Ramón ja Maija Kurki 29/8/2015 – 15/9/2015

Yläkerta
Margarita Rosselló Ramón – Pinta

Pinta tarkoittaa espanjan kielessä ulkonäköä.

Katsomme toisiamme, ympäröiviä tiloja ja siinä olevia asioita. Luemme katseellamme erilaisia merkkiviidakoita, joihin on koodattu erilaisia normeja. Huomaamme heti, jos jokin poikkeaa tai korostuu jotenkin. Teemme toisistamme nopeita päätelmiä pelkästään katsomalla. Luokittelemme ihmiset liiankin helposti eri lokeroihin tuntematta heitä. Annamme katseelle paljon valtaa vaikka se usein meidät pettääkin. Jokaisella ihmisellä on erilaisia rooleja, joita kaikkia hän ei itse edes tiedä. Elämä on ikään kuin sarja erilaisia performansseja, joita toiset katsovat ja vievät eteenpäin. Katseemme ei aina tunnista henkilöä samaksi ilman kaikkea ympäröivää rekvisiittaa ja rooliasua, paljaana pohjana. Pinta voi olla muuta kuin sisältö, mutta silti pinnan merkitys on valtava ja moniulotteinen. Mikä on lopulta todellista, ja mikä ei? Näyttelyn teoksissa kurkistetaan katseen ja merkkien kautta nyky-yhteiskunnan odotuksiin miehiä ja naisia kohtaan; millaisia heidän tulisi olla, jotta rooli ei rikkoonnu. Lopulta kyse on ihmisyydestä.

Taiteilijana Rosselló Ramónia kiinnostavat useat kysymykset kuten läsnäolon ja poissaolon yhtäaikaisuus, feminiinisyyden ja maskuliinisuuden sovinnaisuuden rajat, kauneuden ja rumuuden välinen jännite sekä taiteen ja muotoilun rajapinta. Hän kokee hyvin kiehtovina ”sukupuoliset kliseet” kuten vaikkapa sen, että naisen paikka on kotona lasten kanssa, tai että miestä ei kuuluisi kehua kauniiksi. Teoksissaan hän korostaa ja alleviivaa asioita herättäen kysymyksen siitä ovatko nämä ajatukset vieläkään poistuneet yhteiskunnastamme, vai onko se muuttunut kuten koitetaan uskoa. Ajatuksiaan hän ammentaa esimerkiksi feministisistä teorioista, filosofiasta, taideteoriasta, lehtien pikkujutuista sekä ympäriltään tekemistään havainnoista. Suurennuslasin alle jäävät arkipäiväiset hetket.

Hänen teoksensa kietoutuvat usein feministiseen käsitetaiteeseen ja hän käyttää päämateriaalinaan muokkaamiaan löydettyjä esineitä. Tärkein materiaali on tekstiili, johon hän yhdistelee muun muassa valokuvaa ja kirjailua. Hän käyttää paljon valmiita materiaaleja, kuten vanhoja vaatteita, joihin lisää jotain, saaden näin aikaan uuden merkityksen; tarinan jatkon tuntemattomalle. Tärkeäksi hän kokee sen, että esineellä on jokin käyttöhistoria, joka joko vahvistuu tai muokkautuu teoksen osaksi sulautuessa. Jokaisella tahralla, kulumalla, ajan syömällä reiällä ja rypyllä on oma tärkeä roolinsa kokonaisuudessa joita ei piiloteta pois. Niistä jokainen on osa tarinaa jonka teos kertoo. Teoksia voi lähestyä monin eri tavoin. Taiteilija haluaa jättää mahdollisuuden, että asiayhteyksiä on aina useita ja että asiayhteyden voi kokea kevyemmin tai syvällisemmin kokijasta riippuen. Hänen teostensa äärellä on lupa hymyillä vaikka aiheet ovatkin pohjimmiltaan vakavia.

Rosselló Ramón (1982) on kotoisin Raahesta ja nykyisin hän asuu sekä työskentelee kuvataiteilijana Turussa. Hän on valmistunut muotoilijaksi Turun Taideakatemiasta sekä taiteen maisteriksi Aalto yliopiston Taiteiden ja suunnittelen korkeakoulusta. Debyyttinäyttelynsä hän piti 2005 ja sen jälkeen hän on pitänyt lukuisia omia näyttelyitä sekä osallistunut yhteisnäyttelyihin.

Alakerta
Maija Kurki – Studies on Flesh

Studies on Flesh on kuvakokonaisuus lihallisuudesta ja sen merkityksistä, tunnusta ja tutkimisesta. Kaikki kokonaisuuden valokuvat ovat punaviherlaseilla katsottavia 3D-valokuvia.

Lihallisuuden kautta näemme elämän ja elävän kuihtuvuuden, vanhenemisen ja mätänemisen. Aika muuttuu pyhäksi ja ainutlaatuiseksi menettämisen pelosta, sillä se ei koskaan tule takaisin. Kaikki ympärillämme kuluu ja hiljalleen katoaa. Toisaalta lihallisuus merkitsee luonnon elinvoimaisuutta: uuden syntymistä ja kasvamista, seksuaalisuutta, himoa tähän hetkeen.

Haluan kuvissani käsitellä tätä ristiriitaa ja tasapainoa elämäntäyteisyyden ja katoavaisuuden välillä. Kuvaan, koska ajan kuluminen pakottaa minut menettämään kaiken. Valokuvan avulla voin hallita nähtyä todellisuutta; voin luoda outoja paikkoja ja näkymiä, kuin häivähdyksiä todellisuudesta, joita ei ehkä koskaan ollutkaan. 3D-lasien läpi kuvat tulevat kohti tai etääntyvät; ne sulkevat katsojan omaan todellisuuteensa.

Maija Kurki ( s.1988) on Turussa asuva ja työskentelevä valokuvataiteilija, joka valmstui Turun Taideakatemiasta vuonna 2012. Hän on työskennellyt kauan samojen teemojen parissa käsitellen ajan kulkua, luonnon vääjäämätöntä kiertokulkua ja sen loputonta muutosta. 3D-efektin hän käsittelee jokaiseen kuvaan manuaalisesti käsityönä. Hänen teoksiaan on ollut mukana lukuisissa ryhmänäyttelyissä, ja Studies on Flesh on hänen kolmas yksityisnäyttelynsä.

Näyttelyä ja työskentelyä ovat tukeneet:
Finnfoto ry
Huiskulan Puutarha Oy
Koneen Säätiö
Suomen Kulttuurirahasto

Lisätietoja:
Elsa Trzaska
Näyttelysihteeri
galleria@rajataide.fi
045 350 5930

Galleria Rajatila
Hämeenpuisto 10
33210 TAMPERE
041 523 2992

Avoinna:
ma-pe 13-18
la-su 12-16
www.rajataide.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>